Poradnik VAT nr 12 (444) z dnia 20.06.2017
Moment rejestracji w kasie fiskalnej zaliczki wpłaconej na rachunek bankowy
Świadczymy usługi projektowe (projekty domów, adaptacje, zmiany w projektach) m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zapłata dokonywana jest zarówno gotówką, jak i na rachunek bankowy. Bez względu na rodzaj dokonywanej płatności całą sprzedaż ewidencjonujemy w kasie fiskalnej. Bardzo często zdarza się, że klienci na poczet przyszłych usług wpłacają zaliczki na rachunek bankowy. Czy takie zaliczki podlegają zaewidencjonowaniu w kasie fiskalnej? Jeśli tak, to w którym momencie - z dniem wykonania usługi czy wpływu należności na konto?
Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy o VAT otrzymanie przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty (m.in. przedpłaty, zaliczki, zadatku lub raty) powoduje powstanie obowiązku podatkowego z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem, które nie ma zastosowania do sprzedaży towarów.
Oznacza to, że wpłatę, którą dokonuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy - co do zasady - należy zaewidencjonować w kasie fiskalnej (jeżeli podatnik nie korzysta z żadnych zwolnień z ewidencjonowania).
Wynika tak z § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas. W myśl tego przepisu otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania.
Zauważyć należy, że przy wpłacie zaliczki gotówką, zarejestrowanie jej w kasie fiskalnej nie sprawia żadnego problemu. Komplikacje następują w przypadku wpłaty zaliczki przed wykonaniem usługi (dostawą towaru) dokonywanej za pośrednictwem banku, o otrzymaniu której podatnik dowiaduje się zazwyczaj z wyciągów bankowych, tj. z pewnym opóźnieniem, np. w ciągu następnych dni. W związku z tym, iż konstrukcja kasy fiskalnej nie pozwala na zarejestrowanie obrotu wstecz, to zaliczka może być zaewidencjonowania jedynie w dniu, w którym podatnik otrzymał informację z banku o jej wpływie na konto.
Przy czym, jeśli zarejestrowanie zaliczki z opóźnieniem kilkudniowym dokonane zostanie w ciągu jednego miesiąca, fakt ten nie będzie miał wpływu na zobowiązanie podatkowe, ponieważ rozliczenie podatku należnego i tak dokonywane jest za cały miesiąc do 25. dnia następnego miesiąca. Problem wystąpi jednak w przypadku, gdy przelew zaliczki dokonany był pod koniec miesiąca.
Przykład
W dniu 2 czerwca 2017 r. podatnik otrzymał wyciąg bankowy z 31 maja. Z wyciągu tego wynika, że w dniu 31 maja na konto bankowe podatnika wpłynęła zaliczka od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na poczet przyszłego wykonania usługi. Zaliczkę tę podatnik w dniu 2 czerwca br. zaewidencjonował w kasie fiskalnej. W związku z tym, że obowiązek podatkowy od ww. zaliczki powstał już 31 maja br., tj. w dniu jej wpływu na konto, podatnik powinien ją wykazać w deklaracji VAT za maj. Przy czym, sporządzając deklarację za czerwiec, musi pamiętać, aby obrót zaewidencjonowany w kasie fiskalnej w tym miesiącu odpowiednio pomniejszyć o kwotę otrzymanej zaliczki. |
Powyższy sposób rozliczania wpłat dokonywanych na rachunek bankowy i ich ewidencjonowania w kasie fiskalnej akceptują również organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2017 r., nr 0461-ITPP1.4512.994.2016.1.AJ uznał, że: "(...) podatnik jest obowiązany ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej każdą sprzedaż, w tym także otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży całość lub część należności (zapłaty) w momencie jej otrzymania.
Uwzględniając jednak fakt, że o dokonanych wpłatach Wnioskodawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku (z chwilą otrzymania wyciągu) należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej tych wpłat bezpośrednio po uzyskaniu informacji o ich otrzymaniu, tj. bez zbędnej zwłoki w dniu następnym lub pierwszego dnia pracy następującego po dniach wolnych od pracy.
Trzeba jednak zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek rzetelnego udokumentowania dokonywanych transakcji w urządzeniach księgowych tak, by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg, wobec czego, może on w opisanych okolicznościach dokonywać odpowiednich zapisów w prowadzonych ewidencjach celem ułatwienia powiązania dokonanych przez klienta wpłat z odpowiednimi dokumentami fiskalnymi.
Należy podkreślić, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji, nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Podatnik jest obowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Stąd też, gdy opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, co mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywałyby się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego, podatnik powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty za miesiąc, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego) pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym podatnik pozyskał informację o dokonanej wpłacie. (...)"
Reasumując
Otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania. W sytuacji braku możliwości ewidencji otrzymanej zaliczki w dacie powstania obowiązku podatkowego, podatnik wpłatę taką powinien zaewidencjonować w pierwszym możliwym terminie po powstaniu tego obowiązku. |
www.KasaFiskalna.pl - Instalacja i użytkowanie kas:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Kasy fiskalne
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|