Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (1010) z dnia 20.01.2019
Prawo do ulgi na zakup kasy rejestrującej - interpretacja KIS
Ulga na zakup kasy rejestrującej nie przysługuje, jeżeli nie zostanie zachowana ciągłość wprowadzania kas do użytku. |
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.588.2018.2.MGO)
Stan faktyczny i stanowisko podatnika
W 2018 r. spółka cywilna rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. W czerwcu 2018 r. przekroczyła limit uprawniający do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Wysłała więc do urzędu skarbowego zawiadomienie o rozpoczęciu w dniu 21 czerwca 2018 r. ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas fiskalnych (jedna z kas została zgłoszona jako rezerwowa). W tym dniu dokonano fiskalizacji jednej kasy i rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży za jej pomocą. Z kolei fiskalizacja kasy rezerwowej miała miejsce dopiero pod koniec lipca 2018 r. Kasa ta nie była użytkowana, została zakupiona w związku z możliwością ewentualnej awarii pierwszej kasy oraz z uwagi na plany dalszego rozwoju firmy.
Spółka powzięła wątpliwość, czy będzie jej przysługiwała ulga na zakup kasy rezerwowej. Uważała, że w przypadku kas rezerwowych ulga ta również przysługuje, z tym że jej realizacja jest odroczona do momentu zaewidencjonowania sprzedaży. Zdaniem spółki, nie ma znaczenia data fiskalizacji kasy, skoro zostało prawidłowo doręczone zawiadomienie o ilości i przeznaczeniu kas.
Stanowisko organu podatkowego
Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Przypomniał, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Prawo to przysługuje jednak pod warunkiem:
- złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,
- rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają one funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,
- posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Rozpoczęcie prowadzenia przez podatnika ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej poprzedzone jest z kolei:
- złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania,
- dokonaniem fiskalizacji kasy.
Powyższe kwestie uregulowano w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163) oraz w § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363).
Ponadto, zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2454 ze zm.), podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 (m.in. po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł) przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca z ww. zgłoszenia. Rozpoczęcie ewidencjonowania na ww. zasadach przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.
Organ podatkowy podkreślił, że przepisy dotyczące prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej dotyczą (w takim samym zakresie) zarówno podatników, u których występuje obowiązek ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy, jak i podatników, którzy mimo braku takiego obowiązku dobrowolnie rozpoczynają ewidencjonowanie.
Odnosząc się do pytania spółki organ uznał, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony ww. warunek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca przy zastosowaniu 1/5 liczby kas (w zaokrągleniu w górę do liczby całkowitej) zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Spółka zadeklarowała bowiem w zawiadomieniu wysłanym do urzędu skarbowego zamiar ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas, w tym jednej jako kasy rezerwowej. Fiskalizacja pierwszej kasy nastąpiła 21 czerwca 2018 r. i od tego dnia prowadzona była przy jej użyciu ewidencja sprzedaży, natomiast fiskalizacja kasy rezerwowej nastąpiła pod koniec lipca 2018 r. Tym samym spółka nie zachowała ciągłości - o której mowa w ww. § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r. - dotyczącej systematycznego wprowadzania kas do użytku. Kasa rezerwowa nie została bowiem zainstalowana w obowiązującym terminie, tj. w niniejszym przypadku od 1 lipca 2018 r. W związku z powyższym organ podatkowy uznał, że spółka nie nabyła prawa do ulgi na zakup kasy rezerwowej.
Od redakcji:
Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519). Przepisy dotyczące kwestii poruszonej w omawianej interpretacji nie uległy jednak zmianie.
www.KasaFiskalna.pl - Ulga na zakup kas:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Kasy fiskalne
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|