Gazeta Podatkowa nr 97 (929) z dnia 3.12.2012
Zwrot ulgi za kasę przy likwidacji firmy przez podatnika zwolnionego z VAT
Jako podatnik zwolniony z VAT zlikwidowałem działalność gospodarczą po upływie roku od rozpoczęcia jej wykonywania. Korzystałem z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Likwidacja nastąpiła w listopadzie 2012 r. Czy w takim przypadku całą ulgę powinienem zwrócić na konto urzędu skarbowego do 31 grudnia 2012 r.?
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Wynika to z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054).
Natomiast podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT (zwolnienie ze względu na obroty) oraz podatnicy wykonujący jedynie czynności zwolnione z VAT - otrzymują zwrot części kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.
Podatnik zwolniony z VAT zwrotu kwoty przysługującej ulgi na zakup kasy powinien dokonać na rachunek urzędu skarbowego.
Istnieją sytuacje, w których trzeba zwrócić kwotę ulgi związanej z zakupem kasy rejestrującej. Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis. Mówi o tym art. 111 ust. 6 ustawy o VAT.
Termin, w jakim należy dokonać zwrotu tej ulgi w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia z VAT, określa § 6 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. nr 257, poz. 1733). Z przepisu tego wynika, że w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT (zwolnionych podmiotowo z VAT), zwrotu ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących należy dokonać na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
W omawianym pytaniu likwidacja działalności nastąpiła w listopadzie 2012 r., po upływie roku od jej rozpoczęcia. Wobec tego Czytelnik ma obowiązek zwrócić ulgę z tytułu zakupu kasy rejestrującej w terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
www.KasaFiskalna.pl - Ulga na zakup kas:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Kasy fiskalne
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|