Poradnik VAT nr 24 (336) z dnia 20.12.2012
Zdarzenia powodujące obowiązek zwrotu ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących
Podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - co do zasady - obowiązane są prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedsiębiorcy, którzy spełnią ustawowe warunki, mają prawo odliczyć część kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej.
Zgodnie bowiem z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
W przypadku, gdy podatnik wykonuje czynności wyłącznie zwolnione od podatku lub też jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT, powyższą ulgę otrzymuje na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, stosownie do art. 111 ust. 5 ww. ustawy.
Podatnicy, którzy wypełniając wszystkie wymagane przez ustawodawcę warunki dokonali odliczenia ulgi, mogą jednak w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia, co oznacza konieczność zwrotu do urzędu skarbowego otrzymanej kwoty ulgi.
Powyższe reguluje art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w rozporządzeniu w sprawie odliczeń.
Określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń zdarzenia powodujące obowiązek zwrotu tej kwoty to:
1) zaprzestanie działalności,
2) otwarcie likwidacji,
3) ogłoszenie upadłości,
4) sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), w sytuacji gdy następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,
5) dokonanie odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3 rozporządzenia (terminowość odliczenia, zgłoszenie liczby kas, spełnienie przez kasy określonych wymogów technicznych).
Obowiązek zwrotu otrzymanych kwot dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są zdarzenia, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy oraz w przypadkach wymienionych powyżej w pkt 4 i 5 (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).
Należy dodać, iż wymieniony w ustawie trzyletni okres użytkowania kasy fiskalnej wylicza się zgodnie z art. 12 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.). W myśl tego przepisu, terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.
W przypadku czynnych podatników VAT zwrotu ulgi należy dokonać w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:
a) miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
b) kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.
Natomiast podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o VAT (tj. zwolnieni z VAT), zwrotu ulgi powinni dokonać nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.
Uwaga
Obowiązek zwrotu ulgi dotyczy wyłącznie kwot ulgi z tytułu nabycia kasy. Zwrotowi nie podlega więc podatek naliczony, który podatnik odliczył w związku z zakupem kasy rejestrującej.
Podatek naliczony może co najwyżej podlegać korekcie na zasadach określonych w art. 91 ust. 7c ustawy o VAT, w sytuacji gdy np. podatnik ponownie chce korzystać ze zwolnienia z VAT, jak również w przypadku likwidacji działalności gospodarczej przez osobę fizyczną bądź spółkę nieposiadającą osobowości prawnej - na zasadach określonych w art. 14 ww. ustawy.
1. Zaprzestanie używania kasy
Użyty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, termin "zaprzestanie używania", nie został zdefiniowany w ustawie o VAT, jak i w rozporządzeniu w sprawie odliczeń. W związku z czym Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2012 r., nr ITPP1/443-153/12/KM uznał, że w tym zakresie należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego, gdzie pojęcie "używać" oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie "zaprzestać" oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.
W ww. interpretacji stwierdzono m.in.: "(...) termin «zaprzestanie używania» zawarty w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy należy interpretować w ten sposób, iż bez znaczenia pozostać muszą przyczyny, z jakich podatnik zaprzestał ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tzn. czy zaprzestanie używania było wynikiem nieumyślnego zdarzenia losowego, czy też wynikało bezpośrednio z zaplanowanego działania. (...)"
Z kolei w interpretacji z dnia 19 października 2012 r., nr ITPP1/443-893/12/AJ ten sam organ podatkowy wyraził pogląd, że zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oznacza sytuację, w której podatnik definitywnie, a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej.
Przykład
Podatnik użytkuje w obiekcie handlowym 3 kasy rejestrujące, przy zakupie których skorzystał z przysługującej mu ulgi. Jedna z tych kas uległa awarii i została odstawiona do punktu serwisowego. Naprawa trwała ponad miesiąc i po jego upływie kasa jest ponownie użytkowana. Podatnik, w tej sytuacji nie musi zwracać ulgi odliczonej na zakup tej kasy, ponieważ nie była ona użytkowana tylko przez pewien okres (miesiąc) i po naprawie nadal jest stosowana do ewidencjonowania obrotu. |
Przykład
W dniu 30 października 2009 r. podatnik zainstalował 2 kasy fiskalne, wykorzystując przysługującą mu z tego tytułu ulgę. Dnia 1 listopada 2012 r. zlikwidował on działalność gospodarczą, natomiast z uwagi na konieczność opuszczenia wynajmowanego lokalu, odczytu z pamięci kasy dokonano już 26 października 2012 r. Pomimo, że działalność gospodarcza była prowadzona do dnia 1 listopada 2012 r., to dokonanie czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kas rejestrujących w dniu 26 października 2012 r., spowodowało trwałe zaprzestanie używania tych kas przed upływem trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencji przy ich zastosowaniu. Zatem podatnik w opisywanej sytuacji zobowiązany jest do zwrotu otrzymanej kwoty ulgi. |
2. Zakończenie działalności gospodarczej
Likwidacja działalności gospodarczej przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania jest jedną z przyczyn, która skutkuje obowiązkiem zwrotu przez podatnika całej ulgi otrzymanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej.
Przykład
Podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu 2 kas rejestrujących w prowadzonym przez siebie barze od 1 czerwca 2010 r. i odliczył od podatku należnego ulgę związaną z zakupem tych kas w wysokości 1.200 zł. W związku z niepowodzeniami finansowymi podatnik zlikwidował prowadzoną działalność z dniem 1 grudnia 2012 r. Ponieważ zaprzestanie prowadzenia działalności nastąpiło przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonej kwoty, czyli 1.200 zł. Zwrot tej kwoty powinien być dokonany najpóźniej do dnia 25 stycznia 2013 r., czyli do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień 2012 r. |
Pamiętać również należy, że przy likwidacji jednoosobowej działalności albo likwidacji spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej, podatnik jest dodatkowo zobowiązany do ujęcia kasy w remanencie likwidacyjnym, jeśli przy jej zakupie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT naliczonego. Za podstawę opodatkowania należy przyjąć cenę rynkową towarów. W przypadku kasy rejestrującej - z uwagi na fakt, że w praktyce nie ma wtórnego rynku, na którym miałby miejsce obrót tym szczególnym towarem - wartość rynkowa kasy może się okazać minimalna. W celu uniknięcia sporów z organami podatkowymi odnośnie wartości rynkowej kasy fiskalnej, rozwiązaniem byłaby odsprzedaż tej kasy serwisantowi przed formalną likwidacją działalności, bądź też jej fizyczna likwidacja, uzasadniona zużyciem technicznym i (lub) technologicznym oraz brakiem możliwości jej zbytu.
3. Sprzedaż przedsiębiorstwa
Podatnik dokonujący sprzedaży przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) ma obowiązek zwrotu ulgi wykorzystanej przy zakupie kasy rejestrującej jedynie w sytuacji gdy nabywca jego przedsiębiorstwa (następca prawny) nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (§ 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia w sprawie odliczeń).
Przykład
Spółka z o.o. nabyła przedsiębiorstwo prowadzące m.in. działalność handlową od dwóch lat. W przejętych placówkach handlowych znajdują się kasy rejestrujące, które spółka (następca prawny) nadal będzie wykorzystywać do ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych. W związku z tym zbywca nie będzie zobowiązany do zwrotu ulgi wykorzystanej przy nabyciu tych kas, pomimo że od dnia ich zakupu do dnia sprzedaży przedsiębiorstwa nie minęły jeszcze 3 lata. |
4. Zawieszenie działalności a zwrot ulgi
Zawieszenie działalności przez podatnika VAT jest możliwe na podstawie art. 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.). Zawieszenie może trwać od 30 dni do dwudziestu czterech miesięcy. Podatnik sam ustala na jaki okres i począwszy od którego miesiąca chce zawiesić działalność. W czasie zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jednakże w okresie zawieszenia działalności podatnik musi wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. W czasie trwania zawieszenia działalności podatnik ma m.in. prawo do:
- wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmowania należności lub regulowania zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia, jak też
- wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wyżej przytoczonej interpretacji z dnia 19 października 2012 r. stwierdził jednoznacznie, że: "(...) zaprzestanie działalności, o którym mowa w (...) § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czy też zaprzestanie używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy nie jest tożsame ze wstrzymaniem się na określony czas od prowadzenia działalności (np. zawieszenie działalności). Wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności i wznowienie jej po tym okresie nie powoduje obowiązku zwrotu odliczonej lub zwróconej podatnikowi kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej. (...)" (podkreślenie redakcji).
Przykład
W styczniu 2012 r. podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu przy pomocy kasy rejestrującej, korzystając z przysługującej mu ulgi. Obecnie zamierza zawiesić prowadzoną działalność gospodarczą na okres 7 miesięcy. W związku z tym, że samo zawieszenie działalności, czyli wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności (na okres 7 miesięcy) nie jest tożsame z zaprzestaniem działalności (wymienionym w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie odliczeń ani też z zaprzestaniem używania kasy, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT) nie wywołuje skutku w postaci obowiązku zwrotu kwoty ulgi otrzymanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej. |
W sytuacji natomiast, gdy po zawieszeniu działalności podatnik podejmie decyzję o jej likwidacji, to w opinii organu podatkowego wobec podatnika nie powstanie obowiązek zwrotu ulgi, pod warunkiem, że suma okresów używania kasy rejestrującej (tj. w okresie przed zawieszeniem działalności oraz po jej zawieszeniu) przekroczy 3 lata. W przeciwnym przypadku, podatnik zobowiązany będzie do zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej.
5. Sankcja za spóźniony przegląd techniczny kasy
Podstawowe obowiązki, o jakich powinni pamiętać podatnicy użytkujący w prowadzonej działalności kasy rejestrujące zostały określone w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Oprócz wydruku paragonów fiskalnych lub faktur z każdej sprzedaży oraz wydawania oryginałów wydrukowanych dokumentów nabywcy, używania tych kas zgodnie z przepisami, podatnicy obowiązani są zgłaszać te urządzenia do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących (art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy).
Termin, w jakim należy wykonać powyższy obowiązek, został natomiast określony w § 7 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.
Jak wynika z tego przepisu kasa rejestrująca musi być poddawana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy serwis co 24 miesiące.
Natomiast w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przegląd techniczny dokonywany jest nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika.
Obowiązek przeprowadzenia terminowego przeglądu kasy spoczywa wyłącznie na użytkowniku tej kasy. Podatnik, gdy nie wywiązuje się z tego obowiązku może ponieść konsekwencje określone w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT. Jak wynika z tego przepisu, jeśli podatnik w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania nie dokona w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, zobowiązany jest do zwrotu odliczonej lub otrzymanej z urzędu kwoty wydatkowanej na zakup tej kasy rejestrującej
Przykład
Czynny podatnik VAT od 10 listopada 2010 r. użytkuje 2 kasy fiskalne. Przy ich zakupie odliczył przysługującą mu ulgę w kwocie 1.400 zł. W wyniku kontroli urząd skarbowy stwierdził, iż w listopadzie 2012 r. minął termin obowiązkowego przeglądu technicznego, który nie został wykonany. W związku z tym podatnik jest zobowiązany do zwrotu ulgi z tytułu zakupu tych kas w terminie do 27 grudnia 2012 r. |
www.KasaFiskalna.pl - Ulga na zakup kas:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Kasy fiskalne
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|