kasa fiskalna, kasa rejestrująca, zakup kasy fiskalnej, kasa on-line
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 51 (988) z dnia 27.06.2013

Podatnicy nie muszą wymieniać starych kas na nowe

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sposób prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, które weszło w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. Wspomniane rozporządzenie zastąpiło część regulacji wynikających z poprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. W porównaniu ze stanem prawnym obowiązującym do końca marca br. zmieniła się m.in. konstrukcja paragonu fiskalnego. Prawodawca przewidział bowiem, że na żądanie nabywcy paragon powinien zawierać numer identyfikacji podatkowej nabywcy.

Wprowadzenie w życie powyższego rozwiązania przysparza kłopotów podatnikom, ze względu na brak możliwości jego realizacji przez użytkowane przez nich kasy fiskalne. Nie posiadają one bowiem funkcji podawania NIP na paragonie. Sprostanie wymogom ustawodawcy wiąże się z kolei z kosztem zakupu nowych kas. Zwrócił na to uwagę autor interpelacji poselskiej nr 16365.

Minister Finansów w odpowiedzi na wspomnianą interpelację stwierdził, że regulacje wymienionego rozporządzenia dotyczące drukowania na paragonie fiskalnym NIP-u nabywcy nie powinny utrudnić pracy przedsiębiorców ani generować dodatkowych kosztów związanych z zakupem nowych kas. Zasadniczą intencją prawodawcy było, aby nowo homologowane kasy rejestrujące miały funkcję wystawiania tzw. faktur uproszczonych (gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł lub 100 euro) i żeby funkcja ta mogła być wykorzystywana w prowadzonej przez podatników działalności, ułatwiając im wystawianie faktur uproszczonych. Podatnicy nie są zatem obowiązani z tego tytułu wymieniać "starych" kas na nowe, gdyż brak ww. funkcji w "starych" kasach nie powoduje, że nie mogą być one stosowane dla rozliczeń podatkowych. Jeśli natomiast podatnik uznałby, że wspomniana funkcja oferowana w nowych kasach byłaby atrakcyjna dla niego biznesowo, wówczas może wymienić "starą" kasę na nową, jest to jednak, jak podkreślił resort, decyzja podatnika.

Należy zauważyć, że obawy autora interpelacji są zupełnie niepotrzebne z uwagi na kwestie, których resort nie dostrzegł w swoim piśmie. Mianowicie jak już wskazano, intencją prawodawcy było umożliwienie podatnikom wystawiania za pomocą kasy paragonu, który pełniłby rolę faktury uproszczonej. Stąd wymóg podawania NIP na paragonie. Trzeba jednak pamiętać, że w kasie fiskalnej ewidencjonuje się głównie sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a dla takich podmiotów faktur uproszczonych wystawiać nie można. Ponadto numerem ewidencyjnym tych osób jest PESEL, a nie NIP.

Ponadto resort przypomniał, że od 1 października br. podatnicy ostatecznie obowiązani są prowadzić ewidencję oraz zapewnić spełnienie warunków używania kas zgodnie z omawianym rozporządzeniem, z uwzględnieniem jednak możliwości technicznych użytkowanych kas. Oznacza to, że jeżeli kasa nie ma możliwości drukowania na paragonie NIP-u nabywcy, to podatnicy będą mogli je stosować także po 30 września 2013 r. Paragony fiskalne drukowane po tej dacie nie będą jednak zawierać NIP-u nabywcy.

www.KasaFiskalna.pl - Kryteria i warunki techniczne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.